تعداد بازدید: 2821

توصیه به دیگران 2

جمعه 31 مرداد 1393-21:34

آقای وزیر گفت "بیا نقاشی بکشیم" !

گزارش+عکس از حضور وزیر دادگستری در جمع کودکان شیرخوارگاه شکوفه ساری


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: نخستین بار نیست که به شیرخوارگاه شکوفه و به دیدار شکوفه‌های پرپر شده زندگی می‌روم. هرگاه مسئولی به بازدید از شیرخوارگاه می‌رود، بهانه‌ای هم برای ما جور می‌شود تا بار دیگر دقایقی را در کنار فرشتگانی در روی زمین بگذرانیم.

وزیر دادگستری به بازدید از شیرخوارگاه شکوفه آمده است. بعدازظهر است و تعدادی از کودکان در خوابند، برعکس دیگر بازدیدها که کودکان در راهروها دیده می‌شدند، این بار فضا کمی خلوت‌ است.

پورمحمدی به اتاق بازی کودکان می‌رود، دختر بچه‌ای ما را که دید به گوشه دیوار رفت، پورمحمدی صدایش کرد تا اسمش را بداند، دختر جواب نداد. آقای وزیر گفت: "بیا نقاشی بکشیم"

دختر باز هم از جایش تکان نخورد تا اینکه اسباب بازی آوردند. دختر به جلو آمد و سینه سپر کرد و اسمش را گفت: "ثنا".

"امین" همان پسر بچه ای است که در بازدید مسئولان از این مرکز، با هیچ مسئولی غریبی نمی‌کند، به آغوش آنها می‌رود و جلوتر از آنها حرکت می‌کند، گویی هزار سال است که آقایان مسئول را می‌شناسد.

"امین" ناشنوا است و به تازگی عمل کاشت حلزون انجام داده است. محبت از سر و روی این کودک لبریز می شود اما کمتر خانواده‌ای وجود دارد که بخواهد کودکی کر و لال را به فرزندی قبول کند.

مسئولان شیرخوارگاه می‌گفتند بعداز عمل کاشت حلزون، اگر یک سال با "امین" گفتاردرمانی شود، زبان به گفتن باز می‌کند و شاید از هر بلبلی خوش‌سخن‌تر شود. کیفی پر از لوگو، هدیه بچه‌ها است که از دست پورمحمدی می‌گیرند.

"ثنا" جعبه لوگو را باز کرده و شاید می‌خواهد با پیچ و مهره‌های لوگو، زندگی خود را بسازد و چرخ گردون را با خود همراه سازد. "ثنا" مشغول بازی است و قسمت بالایی جعبه لوگو که البته سخت و سنگین هم نیست، به روی دست "ثنا" می‌افتد، انگشتان "ثنا" بین جعبه لوگو می‌ماند و اگرچه درد چندانی ندارد اما "آخ" ثنا بلند می‌شود.

  ثنا "آخ" گفت و خودش، دستش را از بین جعبه بیرون کشید. کسی نبود قربان، صدقه اش برود.

*این یک دغدغه بزرگ است

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در حاشیه سفر به مازندران و حضور در جلسه شورای اداری استان، از شیرخوارگاه شکوفه بازدید کرد. وی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران به سوالات پاسخ داد.

مشکلات قانونی برای واگذاری کودکان در شیرخواگاه وجود دارد. اقدامی برای تسهیل روند واگذاری کودکان به خانواده ها صورت گرفته است؟

در مسائل واگذاری مشکل چندانی نداریم. حجم تقاضا خیلی زیاد است و باید از نظر حقوقی کار تمام شود یعنی کسی که فرزند را تحویل می‌گیرد خیالش راحت شود که فرزند در اختیارش است و بعدها مدعی پیدا نشود، شناسنامه برای این کودکان صادر و یک سری اموال به نام این کودکان شود برای تضمین آینده آنها. در حال بازبینی مجدد در قانون حمایت از کودک هستیم، موارد خوبی تصویب شده است. نقاطی بود که درحال اصلاح این نقاط هستیم. از آن موضوعاتی است که به صورت جدی مورد حمایت ما است و تعقیب می‌کنیم.

بعضا مشاهده شده بعد از واگذاری کودک به خانواده ‌ها، افرادی ادعا می کنند که والدین فرزند هستند و در صدد بازپس گرفتن کودک از خانواده جدید برمی آیند. برای رفع مشکلات این چنینی چه اقدامی انجام داده اید؟

این یک دغدغه بزرگ است، کسانی که کودک را تحویل می‌گیرند باید مطمئن باشند که این فرزند در اختیار آنها باقی می‌ماند و از نظر حقوقی باید موضوع را حل کنیم، یا پدر و مادر از نظر حقوقی قطعا باید واگذار کنند و دیگر ادعایی نداشته باشند یا اگر کودک ناشناخته، بدون سرپرست و یا بدون هویت است در محاکم تکلیف روشنی پیدا کند تا کودک را واگذار کنیم. این نیاز به مرور مجدد است. در مرجع ملی حقوق کودک، این موضوع را بررسی می‌کنیم، وزارت دادگستری تعقیب می کند تا به نتیجه برسد.

درباره بازدید از این مرکز و حضور در کنار کودکان بی سرپرست، چه نظری دارید؟

وظیفه ما است که به این مراکز سرکشی کنیم. چون رئیس مرجع ملی حقوق کودک هستیم طبیعی است که نسبت به این مراکز حساسیت بیشتری داشته باشیم. حقوق کودک را تعقیب می کنیم و وضعیت کودکان در شرایط محرومیت، بدسرپرست و بدون سرپرست و یا مشکلات و اختلالات روانی و جسمی دارند و نیازمند حمایت هستند و تربیت های بعدی، در معرض خطر، مشکلات آموزش دارند، بحث های جدی است مجموعه زیر 18 سال که ما اسم آنها را گذاشته ایم گروه "گنج" و گنجینه ملی هستند که شامل گروه‌های نوجوان، جوان و کودک این مرکز وضعیت مناسبی دارد و مشتری کمی هم دارد چون متقضایان زیادی داشته برای واگذاری کودک همین که مشکل حقوقی این کودکان را رفع کنیم گام بلندی است و از نظر روانی این دست اندرکاران مطمئن می شوند و تضمین آینده این کودکان بهترین کاری است که می توانیم انجام دهیم

درباره زمین خواری در مازندران و به ویژه در روستای اجت توضیح دهید که آیا زمین خواری در این روستا برای دستگاه قضا محرز شده است؟

درباره پرونده به صورت موردی، توجیه نیستم ولی ظرف مدت اخیر که استاندار و رئیس کل دادگستری جدید آمده اند اطلاعات عمومی خوبی به ما رسیده، حرکت بسیار خوبی برای مقابله با زمین خواری و تغییر کاربری اتفاق افتاده است. دستگاه های انتظامی، سازمان ثبت و ... همکاری خوبی با دادگستری و استانداری دارند. در مجموع هماهنگی بین دستگاه‌ها، وضعیت مناسبی برای ما به وجود آورده و امیدواریم ادامه پیدا کند.

رئیس کل دادگستری مازندران اعلام کرده جلوی زمین خواری و تغییر کاربری اراضی فعلا گرفته شده و شروع کردیم به پیگیری پرونده های قبلی که به ناروا و ناحق زمین خواری و تغییر کاربری شده و به نظر من این خبر خوشحال کننده ای است. متوقف کردن زمین خواری، کار بزرگی است و ما هم کمک خواهیم کرد . دولت هم خیلی مصر است. یکی از اراده های دولت و قوه قضائیه، مقابله با تجاوز به محیط زیست، زمین خواری و تغییر کاربری اراضی است. از دغدغه های اصلی کشور و دولت است و ما جدی هستیم.



    ©2013 APG.ir